campervering kan beter

Campervering verbeteren

www.testversie-site.nl/top logo stallingCampervering kan beter

Vering van een bestelwagen, altijd de basis van een camper, is ontworpen voor gebruik in het hele beladingsbereik, van leeg naar vol. Bestelwagens rijden in beide gevallen gemiddeld goed, er tussen vaak optimaal geveerd.

camper AL-KO ACS Comfort Suspension topstalling-min

AL-KO ACS Comfort vering

Campers daarentegen rijden altijd maximaal beladen. Dat betekent dat campervering, zeker van de vooras, doorgaans tegen het maximum zit. De camper staat dan zichtbaar voorover onder die zware last. Richels in het wegdek voel je stevig in het stuur, omdat er te weinig veerweg in de veer van de camper resteert.

De firma AL-KO speelde daarop in. Men bouwt bij AL-KO niet alleen chassis voor campers, het bedrijf heeft ook een veer- en schokdemperfabriek in Spanje. Die richt zich nu meer en meer op de groeiende campermarkt. We geven je daarom een paar oplossingen om het rijgedrag en de stand van een camper te verbeteren. Voor meer informatie over de verschillende producten kun je natuurlijk terecht bij de Bovag-werkplaats van een bij Topstallingen aangesloten bedrijf.

Over de voorwielophanging AL-KO COMFORT SUSPENSION (ACS) voor campers schreven kampeerbladen eerder al zeer positief. De compleet te vernieuwen veerpoten liften de neus van campers enkele centimeters op en de veren werken duidelijk beter af dan originele vering van Fiat. Rijden en sturen voelt comfortabeler. De high-performance veerpoot van Al-Ko is nu beschikbaar voor alle Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper gebaseerde campers van na 2006 met een vooras van 1.480 tot 2.100 kg. Voor de achteras biedt Al-Ko keuze tussen luchtvering en een hulpveer.

Het kan ook goedkoper. Het Nederlandse MAD levert voor de meeste camperonderstellen van Fiat, Peugeot en Citroën, en van Mercedes, een vervangende voorveer. De schokdemper

MAD vervangende veer voor camper

MAD vervangt alleen de veer.

blijft, mits in voldoende staat, het origineel. Ook hier zal de voorzijde van de camper hoger komen te staan en komt ook meer veerweg beschikbaar. Voor de achterkant van een camper zijn meer oplossingen denkbaar. Zo zijn er (automatisch geregelde) luchtveren, hulpveren en luchtbalgen ter ondersteuning van de originele veer beschikbaar.

Overigens is montage van voorveren meestal niet zo snel gefixt. Bijvoorbeeld bij de Fiat Ducato vindt een deel van het werk plaats via het dashboardkastje. Echt waar!

Voor meer informatie kun je terecht bij de Bovag-werkplaatsen van Topstallingen. Je vindt ze hier.