Hulpveren voor trekauto caravan

www.topstallingen.nl logo stalling

Vol en veilig met hulpveren

De vakantiebagage is geladen, de fietsendrager of caravan hangt op de trekhaak. Dan blijkt je volle auto, met de familie er bij in, toch wel heel erg dicht boven het wegdek te hangen met z’n kont. Als dat maar goed gaat op drempels, kuilen en richels. Autofabrikanten ontwikkelen de vering van auto’s op comfort, gemiddeld gebruik en milieueisen of belastingmaatregelen. Per land zijn er zelfs verschillen. Daarom zijn voor veel auto’s, als ze zwaar worden belast, extra maatregelen nodig.

Je bent niet de enige die dat te laat bemerkt. Het in Nederland gevestigde bedrijf MAD-hulpveren is goed voor 50.000 hulpverensets per jaar. Daar bemerkt men dat rond de voorjaarvakantie al dat het aantal verkochte hulpveerpakketten toeneemt, en de aanvragen en interesse op de informatiewebsite hulpveren.nl ook. In de drie a vier weken zomervakantie gaat er doorgaans nog veel meer gewicht mee in de auto en de caravan. Voor elke auto zijn daarom speciaal ontwikkelde hulpveren verkrijgbaar.

Dat doorzakken zorgt voor verlies aan comfort, maar ook voor een dalende (milieu)prestatie. Maar veel belangrijker is het slechtere weggedrag en de langere remweg. Die omstandigheden zijn ronduit gevaarlijk voor de combinatie auto/caravan en de inzittenden.

Aanslagrubbers geven een waarschuwing

Voel je regelmatig een zware bonk door de auto als deze in veert? Dat zijn de aanslagrubbers van de vering. De voorwielen vinden dan minder grip tijdens optrekken, remmen en stuurbewegingen, en drempels dreunen door de carrosserie als de vering te kort schiet of de trekhaak of valbeugel van de caravan de grond raakt. Door de schuine stand van de caravan slaat ook het neuswiel soms tegen de grond. Van een caravan gaat een deel van de remkracht verloren in de te schuine stand van de dissel met oplooprem ten opzichte van de trekhaak. De remmen van de trekauto krijgen het daardoor zwaarder, met name helling af in de bergen. Oppassen dus en doe er wat aan.

hulpveren voor trekauto caravan topstallingen.nl

Een hulpveer wordt doorgaans aangebracht in de originele veer.

Dat klinkt naar een en al doffe ellende, maar dat valt mee. Schuinstand en te ver inzakkende vering is eenvoudig en relatief goedkoop op te lossen. En als de caravan er niet aan hangt, merk je eigenlijk niets van de getroffen maatregelen in je veersysteem.

Hulpveren helpen om de juiste stand op de weg terug te brengen. Ze zijn bovendien snel geplaatst, meestal gewoon binnenin de originele veer. Kan dat niet dan wordt een vervangende veer gemonteerd. Gemiddeld wordt daarmee 50% veerkracht toegevoegd in het lagere deel van de veerweg, daar waar het probleem is. Is de auto weer leeg, dan is de vering net zo comfortabel als daarvoor. Hulpveren zijn beschikbaar (afhankelijk van het autotype) vanaf zo’n honderd euro. Goedkope oplossingen met rubber blokjes tussen de spiraalveer lijken leuk, maar kunnen leiden tot schade aan de veer of ophanging. Doe dat dus liever niet. Een setje goedgekeurde hulpveren is al vanaf zo’n 100 euro beschikbaar, afhankelijk van het autotype.

Er zijn meer aanbieders van hulpveren. Vraag meer informatie bij een van de vestigingen van Topstallingen.nl. Je vindt ze hier. Ook veerproblemen bij campers zijn op diverse manieren op te lossen. Meer informatie over hulpveren vind je ook op www.hulpveren.nl.