sscooterdrager op de camper

Scooter mee achterop de camper

www.testversie-site.nl/top logo stalling

Kan een scooter mee achterop de camper?

Het grootste nadeel van het meenemen van bagage zoals een scooter, is de aanslag die dat zware ding pleegt op je laadvermogen. Voor het besluit over het vervoer van een scooter valt, moet je je camper onder beide assen apart wegen en het resterende laadvermogen ten opzichte van het maximale gewicht berekenen. Met name de belasting van de achteras is een kritiek punt. Door de hefboomwerking van de last achterop, wordt de achtervering nog zwaarder beproefd dan wanneer dat zelfde gewicht precies boven de achteras van de camper zou hangen.

De maximale belasting van de achteras vind je op het typeplaatje onder de motorkap.

Dan wordt meteen duidelijk dat een motorfiets van 300 kg meestal echt niet mee kan op zo’n rek. Memo Handelsonderneming is een Nederlandse ontwikkelaar en fabrikant van scooterrekken, fietsenrekken en trekhaken voor campers. Het bedrijf biedt voor campers tot 3.850 kilo ook diverse scooterrekken tot 150 kilo draagvermogen, die vervolgens door uw eigen werkplaats van uw Topstallingen.nl stalling worden gemonteerd. Scooterrekken worden aan het chassis of aan de chassisverlenger bevestigd, niet op een trekhaak geplaatst. Hoe lichter het rek, hoe meer bagage er mee kan.

Chassisverlening met trekhaak voor campers bij scooter mee

Soms is verlenging van het camperchassis nodig. Hier voor een trekhaak, maar ook bij vast gemonteerde scooterrekken is deze extra versteviging soms noodzakelijk.

Daarom is er keuze uit staal of aluminium. En let ook eens op de hoogte. Sommige rekken hangen laag bij de grond om het oprijden van de scooter via een rijplaat of rijgoot te vereenvoudigen. Dat heeft consequenties voor de bodemvrijheid en het manoeuvreren in smalle straatjes. Er zijn ook verhoogde rekken verkrijgbaar, maar dan is weer meer fysieke kracht nodig om te beladen. Met een vast aan het chassis gemonteerd rek zijn er geen aparte snelheidsbeperkingen en geen afwijkende verkeersregels of beperkende verkeersborden van kracht. Een rood/wit gestreept waarschuwingsbord is vanwege de altijd aanwezige achterlichten niet nodig. Vanwege de vaste montage is een gele nummerplaat voldoende. Moderne rekken zijn leeg overigens opklapbaar, waarbij de lichtbalk met kentekenplaat gewoon op achteropkomend verkeer blijft gericht. Bij die fietsenrekken monteer je een witte kentekenplaat. Soms is een chassisverlenging nodig, omdat het onderstel niet tot helemaal achteraan de camper doorloopt. Daardoor ben je dan enkele honderden euro’s duurder uit.

Vraag de werkplaats van de Topstallingen.nl camperstalling vrijblijvend om meer informatie over montage van een fietsenrek of scooterrek op de camper, montage van fietsenrekken aan de wand of montage van een trekhaak. Met de doorgaans 2.000 kg aanhangwagencapaciteit van de gemiddelde camper is gebruikmaken van een aanhangwagen ook helemaal niet zo’n slecht idee.

TIP! Ook als je geen (stalling)klant bent bij een van de bij Topstallingen.nl aangesloten stallingen met eigen Bovag werkplaats, als klant voor reparatie, service en onderhoud ben je natuurlijk altijd welkom.