De wintercamper
Camperaars kunnen al bij aanschaf rekening houden met wintergebruik. Het voorkeursmodel, zeg maar de ideale wintercamper voor in de sneeuw, is in dat geval de integraal. De geheel geïsoleerde opbouw en cabine zorgen voor een comfortabele woning, net als in een caravan. Bij duurdere campers zijn zelfs de zijramen in de cabine vaak met dubbelglas geïsoleerd.
Achterwiel- of vierwielaandrijving zijn een pluspunt voor wintercampers, net als een krachtige motor met hoog koppel. Houtvrije wanden met PU-schuimisolatie bieden de hoogste isolatiewaarde. Verder helpt goede meubelventilatie condens te voorkomen, maar dat doe je ook door kastjes open te zetten als je even weg bent. Andere pluspunten zijn een dubbele bodem en opties zoals een extra kachel die op de motorwarmte mee stookt als je rijdt. Ontbreekt verwarming in de cabine als je hebt geparkeerd voor de nacht, vraag dan eens aan een van de Topstallingen of de werkplaats de ringverwarming van de kachel kan uitbreiden voor de winter. Er zijn veel extra’s mogelijk, tot onder de cabinestoelen zelfs.
Tot slot de diesel. Zorg dat je voor de winter een nieuw brandstoffilter monteert. En tank de brandstoftank vlak bij het wintersportgebied vol plaatselijke diesel. Door daar in de brandstof aanwezige additieven zal de brandstof dunvloeibaar blijven; er is geen sprake van zogenaamde vlokvorming.
Winterkamperen is super fijn. Je gebruikt je camper het hele jaar door, zoals het kan en hoort. Vraag eventueel nader advies bij een van de bij Topstallingen aangesloten Bovag werkplaatsen.