Stabilisatorkoppeling
Stabilisatorkoppeling
De stabilisatorkoppeling kennen we in verschillende uitvoeringen. De bekendste zijn AKS van AL-KO, Westfalia SSK en de WS van Winterhoff. In grote lijnen werken ze volgens hetzelfde principe: twee of vier elementjes omklemmen de trekhaakkogel stevig. Dit zorgt ervoor dat de koppeling van de caravan weerstand ondervindt bij de scharnierende bewegingen om de trekhaakkogel. Zo worden de bewegingen van de caravan ten opzichte van de auto enigszins ‘gedempt’. Voorwaarde is dat de kogel vetvrij en schoon is en de frictiematerialen in de koppeling in goede staat.
De wrijvingselementjes zijn onderhevig aan slijtage. Ze slijten beter en sneller dan de trekhaakkogel, dat is natuurlijk belangrijk. Daarom vraagt de stabilisatorkoppeling om onderhoud. De werkplaats van uw stalling heeft de juiste gereedschappen om de klemkracht van de stabilisatorkoppeling te controleren. Is deze klemkracht onvoldoende, of zijn de frictiematerialen versleten, dan worden de wrijvingselementjes in de koppeling vervangen.
Stabilisatorkoppeling kraakt
Wie kent het niet? Na verloop van tijd komt er bij elke bocht een luid kreunend krakend geluid van de stabilisatorkoppeling. Een krakende stabilisatorkoppeling resoneert door de hele auto. Het effect is gelijk aan het effect dat piepende remmen veroorzaakt. Meestal is het stof dat een ongelijke beweging veroorzaakt tussen de onderdelen. Bij de stabilisatorkoppeling gebeurt dat alleen in een zeer lage frequentie, waardoor het klinkt als kraken. Soms hoor je het op grote afstand en het gaat in de klankkast van de auto echt door merg en been. De stabilisatorkoppeling bewijst zijn nut hoofdzakelijk op hogere snelheid en kraken doet zich vooral voor in bochten. Je kunt daarom overwegen de stabilisator uit te schakelen zodra je de autosnelweg verlaat. In de stad, op binnenwegen en op bergpassen zet je de handel omhoog. Dit heeft geen effect op de bevestiging aan de trekhaak. Alleen het klemvermogen wordt niet aangesproken.
De volgende mogelijkheden maken het kraken hopelijk minder, en soms verdwijnt het geluid helemaal.
- Gladschuren van de kogel met zeer fijn schuurpapier – de verfresten goed verwijderen – kan helpen.
- Ook het reinigen (met water) van de kogel en de frictie-elementen helpt, al is het soms maar tijdelijk.
- Voor vertrek altijd even de kogel afnemen met een natte doek en de doek ook even langs het frictiemateriaal van de wrijvingselementjes halen.
- Vraag de werkplaats om montage van de frictie-elementen met montagevet, kopervet of aluminiumvet.
- Gebruik nooit smeermiddelen of andere oplossingen op de trekhaak of in de stabilisatorkoppeling. Uit tests is gebleken dat elk materiaal tussen de koppeling en het frictiemateriaal de werking van de stabilisatorkoppeling vermindert.
Antislingersystemen
Voor caravans bestaat de optie een antislingersysteem te monteren. Antislingersystemen remmen zelf als dat nodig is, zoals wanneer de caravan te veel slingert. ATC van AL-KO, IDC van BPW, ITBS van het Nederlandse Triorep, LEAS en ATSplus van Knott zijn systemen om onder de caravan aan te brengen. Heb je interesse in zo’n systeem, neem dan contact op met een van de specialisten in een Topstallingen werkplaats. Je vindt onze werkplaatsen hier.